Van Poltava naar Charkov - Reisverslag uit Charkov, Oekraïne van bettydijkstra - WaarBenJij.nu Van Poltava naar Charkov - Reisverslag uit Charkov, Oekraïne van bettydijkstra - WaarBenJij.nu

Van Poltava naar Charkov

Door: bettydijkstra

11 Juni 2012 | Oekraïne, Charkov

En, hebben jullie allemaal de kater van zaterdag al verwerkt? Wij wel, we hadden ook veel te veel tijd nodig om onderdak te vinden.
Theo is werkelijk gisteren de hele avond en nog vanmorgen bezig geweest om onderdak voor ons te vinden. En we moesten vanmorgen om 12.00 uur ons appartement uit. Alles zat vol en het vervelende was natuurlijk ook nog eens dat er een lift in moest zitten We zijn nog net niet op straat komen te staan.
Om een lang verhaal kort te maken, we hebben iets gevonden in Charkov. Dus we zitten niet meer in Poltava. We hebben een appartement op de begane grond met slechts 2 treedjes op. Het appartement is prima, wel een stuk eenvoudiger dan dat in Poltava, maar goed. Wel even 2 keer zo duur! En de toegang tot de deur (door een soort tuin) is een martelgang voor de rolstoel en Theo. Maar het voordeel is ook dat de deuren breder zijn en voor mij makkelijker te behappen.
We zijn weer met een taxi naar Charkov gegaan, nadat we de rolstoel maar gekocht hadden. Te moeilijk om er weer één in Charkov te huren. Om 4 uur waren we zo ver dat we eindelijk een hapje konden gaan eten. Dat restaurant had ook weer zoiets geks. Ze hadden alleen maar flessen wijn die al open waren gemaakt met de kurk erop. Dat moet toch op een gegeven moment azijn worden? En de wijn werd met een maatglaasje afgemeten, precies 100 ml.
We zijn daarna nog een eindje gaan lopen en we bleken vlak bij het plein te zitten met de fontein van de geliefden. Maar o, wat is het een probleem om met een rolstoel hier te rijden. Theo rijdt regelmatig op de geasfalteerde straat, dwars tussen de auto’s door. Overal enorm hoge stoepen, waar je bijna niet op en af kunt. Maar altijd hulp als je het vraagt. Vervelend is ook dat de meeste restaurants en winkels een ingang met trappen hebben, dat beperkt ook erg de eetmogelijkheden. En Theo gaat altijd alleen naar binnen om boodschappen te doen. Zit ik daar als een zielige bedelaar in een rolstoel onder aan de trap.
Het is hier trouwens heel erg heet. Zeker 35 graden En als ik zag hoe het in Polen regende, zitten wij hier toch beter. En wij zijn wel wat gewend.
In het stadion zitten wij dus precies achter die paarse boarding. Ik heb op de herhaling daar meerdere keren 2 Oranje figuurtjes zien zitten. Niet herkenbaar hoor.
Morgen een rustdag en Charkov een beetje gaan verkennen en de volgende dag het Fanpark!!

• 11 Juni 2012 - 20:45

Jantien En Joop:

De kater is verwerkt. We zullen opletten of we dit keer jullie kunnen zien. Veel plezier.

• 12 Juni 2012 - 07:32

Fred:

Leuk verslag weer!
    Bij 35C is het geen chambreren meer; lijkt meer op goedkope wijn in dure flessen doen.
    Maar als scheikundige kan ik het precies afmeten van 100 ml wel waarderen :-)
    Genieten morgenavond, heb er wel vertrouwen in.

• 12 Juni 2012 - 12:19

Gees:

Wat een geluk dat jullie een appartement hebben, toch beter als het leger des heils.Jullie mogen wel oppassen met die ontkurkte flessen wijn, ik denk dat ze alle restjes weer in een fles doen, niet zo fris.
    Je moet gewoon doorzetten dat ze de wijn aan tafel openmaken !
    Het is hier 12 graden, we hebben de verwarming aan..
    Morgen kijken we of we 2 oranje vlekjes zien ergens en ik ben ervan overtuigd dat Holland gaat winnen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Tot schrijfs

• 12 Juni 2012 - 17:14

Marije:

Kater bij-na verwerkt, nu al ietwat zenuwachtig voor morgen...

Jullie hebben hopelijk veel plezier, dan hebben wij het ook! ;-)