De dag voor Nederland-Chili. - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van bettydijkstra - WaarBenJij.nu De dag voor Nederland-Chili. - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van bettydijkstra - WaarBenJij.nu

De dag voor Nederland-Chili.

Door: Annelieke

Blijf op de hoogte en volg

22 Juni 2014 | Brazilië, São Paulo

Deze dag is voor Theo en Betty een rustdag geweest. We hebben naar de voetbalwedstrijden op TV gekeken en lekker geluncht in een cafeetje in de buurt. Maar Annelieke en Marije hebben heel wat anders beleefd en Annelieke zal dus daar verslag van doen.

Jaja hier Annelieke. Nou wat een geweldige dag hebben Marije en ik gehad! We gingen met metro en taxi naar de Oranjecamping. Het was daar al een stuk levendiger dan gisteren! Heel erg veel oranje supporters en een prima sfeertje. Dat het nu zonnig was en 24 graden scheelde ook wel. Ik denk dat ze wat lekkerder in hun tentjes hadden geslapen ;-).
En fin, de voetbalclinic in de Favela. Daar waren we voor gekomen. Een uitje met de oranjecamping waar de KNVB een voetbalveldje openen zou in een suburb in Sao Paulo en meteen een toernooitje regelde met de plaatselijke jeugd daar. En daar was dan natuurlijk ook mediamannetje Pierre van Hooijdonk aanwezig en de immer komische Viggo Waas (heeft die man eigenlijk een baan of gewoon graaien en de tv camera’s laten lopen?) , Peter Heerschop en Raoul Heertje.
We vertrokken om 14.30 uur met twee volle touringcarbussen vanaf de Oranjecamping. Wat een lol al meteen in de bus. Marije en ik zijn sowieso een soort attractie op zich want er zijn hier echt alleen maar groepjes mannen. (Vraag in de bus: ”Maar wat doe jij hier?”) Dus zodra ze een vrouwachtig persoon zien, duikt elke oranjeman eropaf en begint zijn praatje. Prima, wij hebben al lang heel veel lol ermee en lachen ons gek om al die mannen van middelbare leeftijd die met hun vrienden in Brazilie rondreizen. ( En met elkaar alle foto.s van het strand van Rio delen)
Na 7 kilometer met de bus, waar we 1,5 uur over deden, waren we daadwerkelijk in een heuse soort van Favela. We zagen nog wel gewone stenen huizen… de KNVB durfde ons waarschijnlijk niet de ware Favela in te sturen. Toevallig heb ik die ooit wel gezien toen ik hier was voor een reportage voor het AD en dat was andere koek. Pure kartonnen dozen. Maar…oke. We zijn er en daar liepen we dan met 80 in oranje uitgedoste blanken, door die afgelegen wijk. Het was een tikkie raar want de mensen stonden langs de weggetjes te kijken naar ons. Een soort oranjemars in de getto.
Uiteindelijk komen we dus aan op een prachtig pleintje met een modern en splinternieuw voetbalveldje, voor elkaar gekregen dankzij Olanda.(KNVB en heel veel sponsors) Pierre van Hooijdonk was al aan het ballen met de lokale jeugd, de sambaband speelde Braziliaanse deuntjes en verdikkie, wat was het geweldig! We genoten van de sfeer daar, keken naar de wedstrijdjes en ik gaf mijn oranje t-shirtjes en jurkje weg aan een paar lieve Braziliaanse kids. Wat een schatten. Ik kreeg zelfs een shirt terug van de lokale Samba band! Briljant.
En toen kwam het sein dat de oranjemensen mee mochten voetballen, tegen de Favela-kids. Nou, ik was er klaar voor en meldde me aan. Ik met 5 andere Nederlanders de arena in… Tegen 6 Braziliaanse jochies die tikkie takkie speelden en echt op en top gemotiveerd waren. Maar… dan hadden ze de oranjecampingmensen nog niet ontmoet. We gingen er vol in en super fanatiek…. Kom op he, we zijn gewoon patriotten. Uiteindelijk stonden we 2-0 voor en ging Pierre zich ermee bemoeien. Hij viel in en hielp de Paulistas. Leuk natuurlijk. Tot hij aan de linkerkant de bal kreeg en Lieke Dijkstra achter zich0 aan kreeg. Ik dacht… dit is mijn one and only change. En ik speel, puur op de bal, met mijn rechtervoet naar de bal die Pierre voor zijn voeten had. Bam ! Bal tegen de boarding en Pierre was zijn bal kwijt en Holland was weer in balbezit. Raouel Heertje’s commentaar was dodelijk: “Pierre van Hooijdonk dames en heren, weggespeeld, ooit een international maar dat zegt dus niks...”
Wat een ervaring, totaal kapot gespeeld en zwetend (dat voetballen is echt megazwaar pff) kwam ik het veld af en de Favela kids omhelsden ons. Het was echt heel erg bijzonder. Daarna was er muziek, samba, bier, hapjes… wow. De hele wijk was uitgelopen. Marije en ik genoten vreselijk van alle gekkigheid en gezelligheid en gingen steeds maar weer op de foto met Brazilianen. Wat een bijzonder lief en enthousiast volk! Wat hebben we ons gek laten maken over criminaliteit. We waren midden in de Favela en ik voelde me op en top veilig. Niets aan de hand. Ik liet mijn tas gewoon bij de sambaband staan. Niks aan de hand. Noemen ze Amsterdam ook niet het meest criminele oord van de wereld? Laat je niet gek maken en hou nog wat vertrouwen in mensen. Ik voelde dat opnieuw heel sterk hier in Sao Paulo.
Ook toen we vanavond na deze belevenis naar Sao Paulo terug gingen en met pa en ma in een restaurantje de wedstrijd Portugal-USA keken. Alleen maar gezelligheid, interesse in ons als Nederlanders en zelfs al een klein feestje gevierd met een groep Chilenen. We hebben elkaars liedjes uitgewisseld. Wij: Ole ole ole ole Nederland… (ze zongen het geweldig mee!) En toen zij met ons: Chi chi chi lel e le Viva Chili!
Dat wordt een fantastisch feest morgen… met 80% Chilenen en 20% Hollanders. Dat is ook wel eens leuk om mee te maken. En zoals de Chilenen tegen ons zeiden vanavond: één van ons speelt tegen Brazilie straks, En we zullen ze uitschakelen… Bay Bay Brasil…lalalalalalalala. En een lol samen joh!
Mooie afsluiting lijkt me.
Heel veel genieten morgen, wij zullen voor heel Nederland hier alles oranje kleuren en juichen voor 15 miljoen,

Adios a todos. Viva Olandia. Chi chi lel e Chili. Alles is goed . Het wordt sowieso een feestje.



  • 23 Juni 2014 - 04:48

    Marije:

    Goed verwoord. Van een ander vrouw-achtig persoon haha...xx

  • 23 Juni 2014 - 08:14

    Gerda Groen-Koopal:

    Hallo Annelieke en Marije
    Wat een fantastisch verslag en top wat jullie hebben gedaan op het voetbalveld.
    Ik wens jullie allemaal een fantastische wedstrijd.
    Zal aan jullie denken voor de buis en een fijne vlucht naar Nederland en Portugal.
    Wacht het laatste reisverslag weer af.
    Groeten
    Gerda

  • 23 Juni 2014 - 10:14

    Wouter:

    Wauw, mooie belevenis weer!!! Wie had dat gedacht, Liek met een "Nigel de Jongetje" op Pi-Air!!! Ik hoorde dat de gemeente Sao Paulo geen feest op het Oranje plein wil.... Ik hoop dat het geen gevolgen heeft voor de Oranje mars..?? Heeeeel veeeeeel plezier vandaag en wij juichen natuurlijk weer mee! Hoe sympathiek die Chilenen ook mogen zijn, we willen natuurlijk wel winnen, toch? Laat hun Brazilie er maar uit knikkeren, hebben wij immers vier jaar geleden nog gedaan ;-)

    X en Groetjes uit Rotterdam!
    Wouter

  • 23 Juni 2014 - 11:31

    Janna En Martin:

    Hallo Annelieke en Marij
    Wat een verhaal en wat een belevenis geweldig dat jullie dat beleven mogen en nu vanavond weer Nederland we wensen jullie en Betty en Theo heel veel plezier en wij zitten ook gespannen voor de buis en zijn toch wel een beetje jaloers ha ha !!!!

  • 23 Juni 2014 - 14:27

    Cees Uitenbroek:

    Anneliek,

    Leuk om om ook van jou een stukje te lezen. Niks ten nadele van je moeder, maar het is een fraai verhaal. (niet zeggen hoor).
    De spanning voor vanavond loopt op, ook hier in Nederland. Jullie zijn op de tribune in de minderheid, dus het is aan "De Elf" om de tegenstander stil te krijgen en uitsluitend het oranjelegioen te horen.

    Heel veel plezier vanavond en groetjes aan je vader, moeder en Marije.


    Sylvia en Cees


  • 23 Juni 2014 - 16:41

    Eveline:

    Sluit me volledig aan bij de vorige reacties, super leuk geschreven verhaal, wou dat ik er bij had kunnen zijn!!!!
    Hard juichen vanavond he, wij zitten klaaar achter de buis, als de EDP het ons toelaat, gisteren portugal gemist door stroomstoring!

  • 23 Juni 2014 - 18:50

    Jantien En Joop:

    Genoten van jouw verslag. Mooi Pierre van Hooijdonk een poepie laten ruiken.
    De eerste helft is net gespeeld. Trouwens wat kan zo'n stadion een volume produceren.
    Nog veel plezier en groeten van ons aan jullie vieren,
    Jantien en Joop

  • 23 Juni 2014 - 23:17

    Dafna:

    Heerlijk om te lezen! Wij genieten nog na van de winst - hoe was jullie feestje? Zag dat het stadion helemaal leeg liep direct na de wedstrijd en alleen oranjefans overbleven! Mooi feestje gevierd nog? Wat konden die Chilenen fluiten zeg! Het deerde 'ons' niets gelukkig! Veel liefs aan jullie allevier!

  • 24 Juni 2014 - 13:39

    Sander:

    Leuk om te lezen! Wat een mooie ervaring...
    Ik ga toch maar proberen kaarten te kopen voor de Olympische Spelen in 2016

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 10 Juni 2010
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 21492

Voorgaande reizen:

11 Juni 2014 - 25 Juni 2014

WKreis Brazilië 2014

06 Juni 2012 - 19 Juni 2012

EK Voetbal 2012

17 Juni 2010 - 14 Juli 2010

Onze WK 2010 reis

Landen bezocht: