Paarl-2 - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van bettydijkstra - WaarBenJij.nu Paarl-2 - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van bettydijkstra - WaarBenJij.nu

Paarl-2

Door: bettydijkstra

22 Juni 2010 | Zuid-Afrika, Paarl

Maandag 21 juni 2010.
We hebben er een rustige dag van gemaakt. We zijn naar de VVV gelopen om wat informatie te vragen over Paarl en Kaapstad.
Paarl heeft een Mainstreet van 11,5 km lang! We hebben hem een eindje afgelopen en hebben in een restaurantje een carpaccio gegeten. Ik geef toe niet erg Zuid-Afrikaans. Wat ons hier als eerste is opgevallen is de taal! In Durban werd alleen maar Engels gesproken, maar hier in de West-Kaap, waartoe Paarl behoort, spreekt men Afrikaans. En men verstaat ons heel goed als we rustig en duidelijk Nederlands praten en wij verstaan hen uitstekend. We liggen wel voortdurend in een deuk om de uitdrukkingen die we zien of horen. De hoêr meisiesskool! Het jammerlapje (zakdoek) en het eten komt er niet aan maar is op pad. En het beeshaas is een stukje filet. Het magie is vol en het pensie dik (bij een grote portie). Het is teveel om te onthouden, maar we hebben voortdurend een glimlach om onze lippen. De West-Kaap sprak altijd al Afrikaans en tijdens de apartheid mochten de negers zich er niet vestigen (wel werken natuurlijk) zodat hier de belangrijkste taal niet het Engels is. Ook veel van de zwarte mensen praten hier inmiddels Afrikaans. Waar we ook even aan moesten wennen was, dat de zon niet in het zuiden maar in het noorden staat! In Nederland draait hij gedurende dag van links naar rechts, hier draait hij van rechts naar links! Vanavond regende het voor het eerst een beetje. Maar lang niet zo erg als in Kaapstad tijdens de wedstrijd van Portugal (olé, olé, olé). 's Avonds in de regen naar een restaurant gelopen. Donker maar geen enkel probleem met de veiligheid. Geen hond op straat. Typisch Afrikaans gegeten. Pork belly, met een puree van zoete aardappelen. Tot nu toe bevalt ons het Afrikaanse eten wel. De bediening is overal enthousiast, vraagt altijd waar we vandaan komen en ze zijn heel attent.
Na nog een wedstrijd te hebben bekeken en wat gelezen (het E-book is het einde, ik heb er 6 boeken in gedownload), naar bed.

Dinsdag 22 juni 2010.
Na weer een heerlijk ontbijt (roept u maar)zijn we om half tien vertrokken voor een tochtje in de bergen boven Paarl. Theo vindt het nog steeds moeilijk om in een auto te rijden met het stuur rechts. Alles is andersom, zodat regelmatig de ruitenwisser aangaat in plaats van de richtingaanwijzer. De hellingproef met links is ook een beproeving en we hadden hem nodig vandaag. Het was schitterend weer. De nacht was heel koud, zo'n 4 graden maar de lucht was helderblauw en we hadden al snel onze jasjes uit. We hebben een prachtige tocht door de bergen gemaakt, helaas was het toch een klein beetje te heiig om goede foto's te maken. Maar we hadden een fantastisch uitzicht op Paarl en de Drakensteinbergen er om heen.Onze tocht eindigde bij het Monument van
de Afrikaanse taal. Een enorm beeldhouwwerk dat de oorsprong en de eenheid van de Afrikaanse talen (11 officiële), symboliseert. Denk erom; bly asseblief binne afgebakende areas. Indrukwekkender nog, was het uitzicht over de wijnvallei. Paarl is onderdeel van het wijngebied van de Kaap. Het bekende Stellenbosch ligt hier ook vlak bij.
Daarna al links rijdend en schakelend naar de wijnproeverij Nederburg. Als je in deze streek verblijft moet je één van de wijnhuizen bezoeken en vooral wijn proeven! Nederburg is een hele grote en bekende, met een schattig oud mansion house wat ze voor recepties gebruiken. Wij waren de enige proevers! We kregen een papier voor onze neus waar we op mochten aangeven welke wijnen we
wilden proeven. Nou we hebben er heel bewust 10 aangekruist! Daarna ging het heel officieel, met uitleg en een ernstig gesprek over de geproefde wijn. Theo spuugde de wijnen professioneel uit in het spuugbakje, omdat hij nog links moest rijden! Wij hebben daarna hun wijnen met het FIFA - logo en een mooie brandy gekocht. Zij hebben daar een soort licentie voor gekocht. Leuk souvenir.
Daarna maar weer eens Afrikaans geluncht, met bobotie ( een gehakt gerecht), biltong en een ragout van een springbok! De Springbokken is natuurlijk ook de bijnaam van het Afrikaanse rugby-team, het is een klein soort antilope.
Daarna de wedstrijd van Zuid-Afrika gekeken. Wat een afgang voor Frankrijk en leuk dat Zuid-Afrika gewonnen heeft.
"baie dank" voor alle reacties. We vinden het leuk dat jullie ervan genieten.
Betty en Theo

• 22 Juni 2010 - 20:29

Jantien En Joop:

Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Wij willen zo weer naar Afrika. En dan dat taaltje. Wij vonden het ook geweldig. Joop en ik hebben het nog altijd over een Vlakvark oftewel Wrattenzwijn.
    Geniet ze,
    Joop en Jantien