Pretoria en Johannesburg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van bettydijkstra - WaarBenJij.nu Pretoria en Johannesburg - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van bettydijkstra - WaarBenJij.nu

Pretoria en Johannesburg

Door: bettydijkstra

10 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

vrijdag 9 juli 2010

We hebben prima geslapen in ons Purple Olive Guesthouse in Wonderboom. Had ik al verteld dat dit een villawijk van Pretoria is? Vandaag zijn we met de auto naar Pretoria gereden, maar we hadden geen kaart en raakten hopeloos de weg kwijt. Theo vond het ook niet lekker rijden. We zijn omgekeerd, hebben de auto bij onze lodge geparkeerd en hebben een taxi gebeld. Die heeft ons midden op het prachtige Church Square afgezet. We hebben de hele middag rondgelopen. We waren niet echt onder de indruk.
De Townhall was mooi, maar de stad verder saai, met weinig terrasjes. En heel opvallend, geen enkele taxi te zien! Ook de stadsbussen reden leeg voorbij. Alles doen ze hier met de bekende Afrikaanse taxibusjes, waar het van krioelt. Maar blanken
zitten er niet in. Die rijden met hun eigen auto. We probeerden nog een rit met een hop-on hop-off bus te maken, maar die ging niet, of over een uur of zo. Toeristen zag je ook absoluut niet in Pretoria. Een beetje teleurgesteld belden we onze
eigen taxi en waren 5 uur weer thuis.

zaterdag 10 juli 2010.

Vanmorgen hadden we een rondrit afgesproken met onze manager van onze eerste lodge hier in Johannesburg (degene die vlak bij
het vliegveld lag). We reden naar de lodge en daarna met hem naar Johannesburg. We hebben door het centrum gereden en o, wat is die binnenstad Afrikaans. En dan bedoel ik niet Zuid-Afrikaans. Echt Afrikaans, zoals we dat in Dakar hebben gezien. Veel handel op straat (zelfs de kapper), vrouwen met bagage op hun hoofd en hele kleine rommelwinkeltjes. We hebben dit allemaal in Kaapstad en Durban niet gezien. Ook hier weer nauwelijks toeristen en geen taxi's in een stad met 5 miljoen inwoners. Onbegrijpelijk. Er is wel een zakencentrum en daar zijn we bij het Carlton Centrum uitgestapt. In dit
centrum is een winkelcomplex (met levensgrote foto's van het Nederlands elftal), kantoren en een lift naar 150 meter hoogte.
Daar kon je helemaal rondlopen om Johannesburg te zien. En ja, we hebben ook Soccer City al zien liggen!. Het was prachtig weer, dus konden we genieten van een fantastisch uitzicht over de stad.
Daarna nog weer wat rondgereden, maar Johannesburg heeft heel weinig wat de moeite waard is om te bekijken. Het heeft heel weinig historie, het is een relatief jonge stad. Groot geworden door de ontdekte goudmijnen. En weer geen terrasjes of een gezellig cafeetje. Theo denkt dat er een beschaamd weggestopt historisch besef is over het apartheids regiem. Zoals de
Duitsers van de wereldoorlog. De historische gebouwen zijn er wel maar er wordt niet over gesproken.
Daarna natuurlijk naar Soweto. En dat was een openbaring! O, zeker er zijn nog "slacks" (huisjes van golfplaten), maar we hebben onze ogen uitgekeken naar de paleisjes, die de zwarte middenklasse (de "black diamonds" genaamd) hier gebouwd heeft en nog aan het bouwen is.Er is zelfs voor hen een duur winkelcentrum geopend in Soweto met Gucci, Armani, enz. kleding. En hier wel gezellige cafeetjes! We hebben een biertje gedronken in een reuze gezellige tent, met een klein hapje erbij. En we zaten echt niet tussen alleen maar zwarte mensen. Leuke bediening en ze steunen allemaal het Nederlands elftal. Daarna zijn we uitgestapt bij het huis waar Nelson Madela gewoond heeft. Nou dat was een enorme kermis. Lange wachtrijen en een uitgebreid toeristengedoe erom heen. Compleet met dansgroepen, die ook een centje willen verdienen en stalletjes met souvenirs natuurlijk. Wij zijn niet naar binnen gegaan, omdat onze gids vertelde dat er nog maar weinig over is van de bezittingen van Mandela, omdat er brand in het huis is
geweest. Daarna hadden we Johannesburg wel gehad. Geen gezellige stad. Na Kaapstad en Durban is deze stad erg teleurstellend.
Hopenlijk wordt Johannesburg morgenavond veel leuker!
Betty en Theo

• 10 Juli 2010 - 19:25

Jantien En Joop:

Hallo luitjes wat genieten jullie toch. Morgen een hele fijne dag en we winnen. Allemaal positief denken. Heel veel voetbalplezier en dat jullie deze historie meemaken.
    Schreeuw voor ons mee.

• 10 Juli 2010 - 20:06

Riet:

Jullie zijn nu natuurlijk helemaal in de ban van de wedstrijd morgen.Nederland ook.
    Zit nu naar Duitsland te kijken ,geen idee wie daar gaat winnen.Er was vandaag geen oranje gebak meer te krijgen.Hopelijk slapen jullie vannacht goed,hier zal het niet meevallen.26gr deze nacht.
    Jullie hebben veel van Afrika gezien. Ik hoop dat de Afrikanen er wat aan over houden.
    Hebben jullie Blatter al gezien,morgen zal hij er zeker zijn.Arrogante man,vind ik

• 11 Juli 2010 - 15:09

Tiny Tokyo:

Leuk verslag weer hoor! We wensen jullie een droomfinale toe vanuit Tokyo. Nog een paar uur slapen en om 3 uur weer op. Spannend!!!!
    Groetjes FMRV

• 12 Juli 2010 - 15:49

Ernst Huber:

Hallo Betty und Theo, ich lese euer Bericht in Google Übersetzung. Recht Spassig, meine Gratulation für den Vice WM. Ja ja nur wir Schweizer haben Spanien mit 1:0 geschlagen.
    Wirwerden nächsten Sommer in der Algarve darüber sprechen.
    Fürs erste: kommt gut zurück und Kopf hoch in 4 Jahren versuchen wir es nochmal Weltmeister zu werden.
    Gruss
    Ernst Huber

• 13 Juli 2010 - 00:39

Go9veline:

inmiddels weten we hoe het is afgelopen. Schijts nogal opzichtig tegen, Robben mist niet één keer maar.., Iniesta krijgt slechts een vermaning voor een natrapbeuk maar mag later wel scoren, Heijtinga onterecht een tweede kaart, Blatter vindt de antieke rechtspraak wel best. Het zat niet mee. Goeie reis!