Durban-4 - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van bettydijkstra - WaarBenJij.nu Durban-4 - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van bettydijkstra - WaarBenJij.nu

Durban-4

Door: bettydijkstra

02 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Durban

woensdag 30 juni 2010.

Vanmorgen zijn we om half 5(!) opgestaan om met onze huisbaas naar het 280 km noordelijker gelegen Hluhluwe/Imfolozi park te gaan, midden in Zoeloeland. Het is een enorm wildpark van 30.000 hectare waar de big five leven. Bij de poort moesten we ons officieel inschrijven met paspoort en al! Toen we er uit gingen werden we echt uitgecheckt. Het park gaat 18.00 uur dicht en zo weten ze of er nog mensen binnen zijn. Je kunt er overigens wel in verschillende accomodaties logeren. We reden naar het Hilltop Camp (27 km. van de poort) en van daaruit gingen we met een z.g. game drive mee. We zaten met 7 man in een verlengde landrover en doorkruisten het park. We reden ook op paden die met een gewone auto niet begaanbaar zijn en vaak ook verboden zijn.. Onze chauffeur(en gids) speurde ondertussen naar wild en vertelde er ook iets over. Ook over de enorme variëteit aan vogels die in het gebied leven (wat een paradijs voor jou Paul). Zo zagen we de secretaris-vogel, die meer loopt dan vliegt! Maar het was ons natuurlijk te doen om het wild en laten we nou een mannetjesleeuw zien liggen op zo'n 200 meter afstand, die zich heerlijk in het zonnetje koesterde. Daarna kwamen we nog 2 buffalo's tegen, die zich traag door modder sleepten en 2 olifanten. Verder nog gestreepte Nyala's en het blauwe wildebeest. Dat was de oogst van een 3 uur durende tocht. Maar goed van de big five hebben we alleen het luipaard niet gezien. Want gisteren was de Rhinoceros héél dicht bij ons. Je ziet dat alle kleine boompjes in het gebied zijn vernield door de olifanten. Het is weer zo'n steppe-achtig gebied, met hier en daar een watertje. Ik dacht altijd dat het wild in de bush-bush leefde, maar dat is helemaal niet zo. Onze Andrew had na de lunch een afspraak gemaakt om een origineel Zoeloedorp te gaan bekijken. Dat was niet ver van het park en we konden het mooi meepikken.
Er zijn een paar van dit soort dorpen. De Zoeloe's wonen er echt, maar voeren een toneelspel op voor de toeristen om iets te laten zien van hun cultuur. We hebben ook zoiets gezien in Indonesië bij de Batjaks.
Maar het was de moeite waard. We kregen een persoonlijke gids (verder waren er geen toeristen), die ons langs de mensen leidde, die verschillende ambachten lieten zien, zoals het maken van speren, het maken van de rokjes van kralen en de potten van klei die bekleed worden met kralen.
Daarna bekeken we een enorm rond Zoeloehuis, dat geweldig ingenieus was gebouwd. Er stonden er meerdere in de kraal. We zagen ook, dat er in de andere huizen gekookt werd, er wordt echt gewoond, maar waarschijnlijk in moderne kleding.
Daarna kregen we een Zoeloevoorstelling met muziek en dans, waarbij ook 7 kleine jongetjes hun best deden en toen was het de hoogste tijd om naar huis te gaan. Het was inmiddels half 5 en onze Andrew moest nog 300 km terug! We waren tenslotte al vanaf 5 uur onderweg.
Na nog in een gigantische file in Durban te hebben gestaan (een ronde tank was finaal van een vrachtwagen afgebroken), waren we pas om 9 uur terug bij ons huis. We zijn maar met z'n drieen een hapje gaan eten, want alle winkels waren al dicht om nog iets te kunnen kopen.
Jullie kunnen je voorstellen hoe doodmoe we ons bed inrolden.
Maar het was wel een fantastische dag geweest.
Morgen uitrusten en nog een beetje Durban bekijken.
Betty en Theo

• 02 Juli 2010 - 08:13

Lieke:

Heel benieuwd of jullie reis naar Port Elisabeth goed verloopt en of jullie de wedstrijd halen! Maar dat zal vast goed komen. Ik heb vandaag een dagje uit met het werk en we gaan in een tehuis voor gehandicapten werken! En om 16u samen voetbal kijken natuurlijk, bij 32 graden hitte! Ik ben al behoorlijk zenuwachtig. De meningen over onze kansen duikelen al weer over ons heen hier in Nederland. Maar het moet kunnen hoor, we gaan ervoor! Veel plezier!!!

• 02 Juli 2010 - 12:23

Gees:

Zwitserland, Colombier, 35°

Hallo hallo
    Wat zijn jullie moedig, de enige plek op de wereld waar ik naar zulke grote beesten kijk is in de dierentuin, lekker achter het hek..
    We hebben een grote oranje vlag aan het raam hangen en over 2 uurtjes..HUP HOLLAND !!!!
    Groetjes en nog veel plezier voor de rest van de reis

• 02 Juli 2010 - 18:42

Jantien En Joop:

Wat een wedstrijd. Natuurlijk hebben jullie Port Elisabeth gehaald en in het stadion gezeten. Nu weer naar Kaapstad. Wij genieten van jullie verhalen en wat een land. Nog veel reis- en kijkplezier.
    P.S. De mussen vallen hier van het dak. In Hoogeveen was het vandaag 37 graden.

• 02 Juli 2010 - 20:24

Goveline:

prachtige verhalen en foto´s!! super
    enne gefeliciteerd met het resultaat van vandaag , we kijken steeds op tv of we jullie zien in de oranje massa, haha

• 02 Juli 2010 - 21:34

Jan En Anja:

Hoi even van het net geweest Dat smaakt naar meer zo'n trip moet toch voelen als een droom en dan ook nog wereld kampioen worden gaaaaf

• 03 Juli 2010 - 08:16

Marij:

Wat zullen jullie genoten hebben van de wedstrijd van gisteren. Bloedstollend! Voorlopig kunnen jullie dus nog wel even blijven daar. Heel leuk om zo jullie verhalen te lezen. Nog een fijne tijd!